Senaste The Thing (Matthijs
van Heijningen Jr) är en prequel till John Carpenters The Thing, som i
sin tur är en re-make på Fantomen
från Mars (The Thing From Another World) av Howard Hawks & Christian
Nyby, den filmen är baserad på novellen Who Goes There av John W Campbell som i
sin tur förmodligen var inspirerad av H.P. Lovecraft. Med det klargjort tänkte
jag jämföra filmerna och kort recensera den nyaste av dem.
Det skiljer ca 30 år mellan filmerna, Fantomen från Mars kom
1951, The Thing 1982 och Prequelen The Thing 2011. Filmerna har en skräck
gemensam som nog aldrig kommer att kännas omodern och det är paranoian. Annars
finns här tidstypiska skräckmoment. Under 50-talet präglades de flesta horror/scifi-rullarna
av rädslan för atombomben, men det fanns även en skepsis mot forskning i
allmänhet, den galne forskaren återkommer ofta och i Fantomen från Mars finns
flera osympatiska diton. ”Fantomen” i filmen är inte lika extrem som i
uppföljarna (eller i förlagan för den delen) och förökar sig som en växt
istället för imitation av och inifrån människovärd. Det stora hotet i filmen är
forskaren som tycker att ”Fantomen” är viktigare än resten av gruppen och
därmed riskerar allas liv.
Carpenters version håller sig mer till förlagan. Samtidigt som
den är väldigt inspirerad av Ridley Scotts genialiska film Alien (1979) följer
den delvis mönstret från slasherfilmen som har sin guldålder då. The Thing är
den klart bästa av de tre, effekterna är mycket välgjorda, musiken fantastisk,
Norrmannen i början av filmen snackar norska, Kurt Russel är Kurt Russel. Den
tidstypiska skräcken i denna The Thing är isoleringen, det genomsyrar både
alienrullarna och många slasherfilmer. Kanske ett tecken på yuppiefieringen med
sitt ensam är stark. På Antarktis kan ingen höra dig skrika (yuppiescum).
Den nya The Thing, prequelen alltså, är otroligt bra den
första timmen. Enda negativa så långt är det som är vår tidsanda, det som är
synsättet på rymden och skräck idag. New Age, ”I want to Believe”, även om det
de vill tro på visar sig vara något ondsint ruttet så hamnar det inte bredvid
varandra när repliker som ”vi kommer alltid se stjärnorna på ett helt nytt sätt
i fortsättningen” levereras under det positiva vi-har-hittat-en-alien partiet i
filmen. Usch. Annars är första timmen stämningsfull med bra skådisar och välutvecklade karaktärer, suggestiv
musik, bra regi och stabilt foto. Protagonisten är strålande i sin utveckling
från lågmäld avvaktande till den som kompromisslöst tar kommandot över det mer
och mer paranoida skräckscenariot. Karaktären påminner om Aliens Ripley, men
inte lika hård och självklar. Van Heijningen har tagit fasta på många saker i
Carpenters film och låter danskar och norrmän tala sina språk när de inte har
skäl att tala engelska. Han ser även till att förklara alla lik som
forskargänget från -82:an hittar. Men om det är med flit eller pga dålig
ekonomi eller något så ser effekterna sämre ut, tänk Brian Yuznas Society så
kommer ni rätt. De sista 40 minuterna är en jakt och splatter/gore-feast som
bara är tråkig. Slutscenen börjar under eftertexterna, den är bra och gör mig
extremt sugen på att direkt sätta igång att se om Carpenters The Thing. Det
hade jag gjort om det nu inte vore så att jag ska iväg till Danmark för en finöl på Mikkeller bar. Det får bli horror i morgon istället.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar